BrentStevens | 20 april 2023 | 0 Comments

De fietsvakantie reisgids – hoe kom ik op mijn favoriete fietsbestemming?

Met Cycling Destination zijn we hier om jou te helpen. Bijvoorbeeld met het vinden van jouw ideale fietsvakantie bestemming. What’s in a name. Maar we kijken ook verder. De steeds sterker wordende vraag naar duurzame alternatieven voor reizen is een trend. Het is niet meer evident dat we maar het vliegtuig pakken naar zonnigere of andere oorden. Dit staat los van alle perikelen met bagage- en personeelsproblemen op de luchthavens. Maar hoe kom ik nu op de plaats van bestemming als ik een ander vervoermiddel dan auto of vliegtuig wil pakken? Of misschien is het vliegtuig wel de enige optie. Dat kan natuurlijk ook. Wij zetten de mogelijkheden met deze fietsvakantie reisgids op een rijtje.

Tekst: Sander Kolsloot

Auto – waar kan ik heen?

De auto werd in het begin van de 20e eeuw geïntroduceerd en is sindsdien het symbool voor vrijheid. Met de auto kun je bijna overal komen, alhoewel de top van de Mont Blanc een uitdaging blijft. Dan komt nu de vraag: wat is bereisbaar met de auto? Ik houd zelf altijd een stelregel aan: als Google Maps zegt dat iets 10 tot 12 uur duurt, dan is dat voor mij de absolute max in een auto. Ook als je met meerdere mensen rijdt is 12 uur in een kleine ruimte met bagage, onderweg, met files een grote uitdaging. Dus als je maximaal één dag kwijt wilt zijn aan reizen dan trek ik altijd een straal van 12 auto uren en dat is het maximaal haalbare. Ik vind de Dolomieten (en dan met name de reis richting Alta Badia) echt op het randje.

Welke bestemmingen dan te doen zijn?

Elektrisch rijden

Wil jij graag met een elektrisch voertuig op reis? Dan wordt de actieradius een stukje kleiner. In de zomer van 2022 trok ik met Ruben richting Zwitserland. Toegezegd: onze bus had een kleine range en een matige laadcapaciteit. Maar een rit van normaal negen-en-een half uur werd er eentje van vijftien (!). Ook op de terugweg hadden we geen geluk. Dan is het een lange zit. Ook ben je afhankelijk van het laadnetwerk. Dat is in bijvoorbeeld Duitsland en Frankrijk goed op orde. Zwitserland doet zeker een goede duit in het zakje, maar over Polen en Tsjechië heb ik nog geen positieve verhalen gehoord. In delen van België is het soms ook huilen met de pet op. Let daarop als je bijvoorbeeld in Noord-Groningen vertrekt en door wilt rijden naar Luxemburg of Noord-Oost Frankrijk (de Vogezen). Bereid je dus goed voor op jouw reis. Maar als je een Tesla rijdt, dan komt het al snel goed, want het Supercharger netwerk is overal.

Trein

De trein is bezig aan een mooie comeback. Wie het reisnieuws in de gaten houdt heeft vast gehoord van de (her)introductie van een aantal nachttreinen. Hoera! Zelf heb ik een aantal nachttreinen geprobeerd en ik moet zeggen dat ik het een heel prettige manier van reizen vind. Ik woon dan ook in Utrecht en van daaruit kun je bijna elke avond op de NightJet richting Duitsland en/of Oostenrijk. Daarnaast vertrekken er meerdere nachttreinen richting Zwitserland. Zelf heb ik de nachttrein richting Zürich uitgeprobeerd en dat liep letterlijk ‘als een trein’. Op dit moment zijn er ook nachttreinen richting Frankrijk en zijn een aantal trajecten opnieuw in ontwikkeling. Zo is European Sleeper in samenwerking met Sunweb begonnen aan het traject Brussel-Amsterdam-Berlijn-Praag. Heel interessant.

Toch is reizen met de trein niet zonder obstakels. Zo kun je niet in elke trein jouw fiets meenemen. Ook de aansluiting op een vervolg is nog wel eens lastig. De prijs van een treinreis laat ik even buiten beschouwing, want met een aantal handige trucs en weetjes kom je een heel eind.

Handige sites

  • Locomocheap: deze handige vergelijkingssite geeft een snelle inkijk in welke treinen er in Europa beschikbaar zijn en tegen welke kosten. Je kunt dan ook gelijk boeken ‘bij de bron’. De site van NS International is namelijk hopeloos ingewikkeld en vaak niet up-to-date.
  • Ouigo.com: Deze site van de Franse SNCF biedt bijna belachelijk goedkope tickets aan, waar je OOK met de fiets kunt reizen. De prijzen voor het meenemen van een (ingepakte) fiets zijn evenveel als in de Nederlandse trein. Maar nu reis je dan wel in vier uurtjes van Lille naar Aix-en-Provence. Er is ook een variant voor Spanje!
  • The Trainline: nog zo’n handige site. Hier heb je ook de optie om met de BlaBlaBus of de Flixbus te reizen. Voor het echte bagpackers gevoel.
  • Omio biedt ook veel opties voor goede treinverbindingen.
  • Als je graag naar de UK gaat: Er rijdt een nachttrein van Londen naar Edinburgh, Aberdeen, Glasgow, Inverness en Penzance (in Cornwall).

Tips & Tricks

  • De treinen hebben verschillende klasses en manieren van vervoer. Je kunt in de nachttrein een stoel boeken, een slaapbank in een coupe van zes of een echt bed een privécoupe of gedeeld met twee anderen. Daar is uiteraard wel een prijsverschil in.
  • Houdt er rekening mee dat de bedden niet langer zijn dan 1.90m. Met mijn lengte van 1.93 is dat wel lastig, maar het lukt precies. In een hotel is ook niet alles fantastisch, om over de ruimte in een vliegtuig maar te zwijgen.
  • Check van te voren of je jouw fiets mee kunt nemen. Zo niet, regel dan een huurfiets op locatie. Soms kun je op lokale treinen wél je fiets meenemen. In Zwitserland en Oostenrijk is dat op veel trajecten mogelijk, wel met een reservering.
  • Denk globaal, in plaats van lokaal. Wij redeneren vaak vanuit Amsterdam, Utrecht of een ander station binnen onze landsgrenzen. Terwijl bijvoorbeeld Duisburg een groot ICE knooppunt is en van daaruit ligt de wereld aan je voeten.
  • Wees flexibel. Treinen kunnen uitvallen. Waar we met de auto vaak files of vertraging accepteren is dat met de trein nog wel eens een uitdaging. Maak er een echte reis van en onthoudt dat het een stuk ontspannener reizen is in de trein in plaats van in de auto. Plus: je komt nog eens op plekken die je anders niet ziet!

Fiets

In alle enthousiasme over vervoersmiddelen zouden we de vertrouwde tweewieler haast vergeten. Want zoals explorer Nynke al bewees in haar artikel over Bikepacking ligt het avontuur voor de deur. Wie niet direct van Breda naar Rome wil fietsen zijn er mooie alternatieven. Voor mij is een bikepacking alternatief iets om te doen in maximaal een week. Je kunt dan bijvoorbeeld meedoen aan The Ride (gravel). Dan hoef je nergens over na te denken en reis je met de bus heen en met de fiets terug. Dit kun je ook zelf arrangeren door een trein heen te boeken ergens naar toe en met de fiets terug te rijden.

Een ander alternatief is om een ‘rondje’ te rijden. Dat kan op verschillende manieren maar de meest handige is om te starten in eigen huis en dan in zeven (of zes met een rustdag, of vijf met twee rustdagen) etappes weer thuis uit te komen. Voor mij zou dat bijvoorbeeld een rondje Utrecht-Breda-Vlaanderen-Wallonië-Eifel-Arnhem-Utrecht kunnen zijn.

Boot

De boot. Door velen over het hoofd gezien, maar daarom niet minder interessant. Onder andere naar Engeland, Schotland, maar ook Scandinavië is dit een heel mooi alternatief. De verschillende opties op een rij

  • DFDS Seaways opereert de bekende vaarroute van IJmuiden naar Newcastle. Vanuit hier ligt de ‘Cold Dark North aan je voeten en kun je je weg vervolgen richting Schotland. Dit is altijd een nachtboot, met dus de keus voor een eigen type suite.
  • Stena Line biedt de mogelijkheid om van Hoek van Holland richting Engeland te gaan. Zowel met de dag als met de nachtboot. Een prima oplossing voor wie niet van tunnels of vliegen houdt
  • Eemshaven-Noorwegen. Scandinavië ligt aan je voeten als je vanuit de Eemshaven naar Noorwegen wilt. Holland-Norway lines biedt uitkomst met meerdere overtochten.
  • Nog een handige site voor ‘de boot’: FerryGoGo
  • De fietscruise zal voor de jongere generatie misschien oubollig klinken, maar het is uiteraard een mooie optie om ontspannen een stuk verder Europa in te komen. O.a. Dreamlines, BoatBikeTours en TUI bieden deze opties aan.

Vliegtuig

Het vliegtuig hebben we bewust als laatste optie gekozen in deze lijst. Ik moet zeggen dat ik na twee keer mijn tas kwijt te zijn geweest enige reservering ten aanzien van vliegen heb ontwikkeld. Los van duurzaamheid/CO2 uitstoot en andere mogelijke bezwaren.

Toch zijn er in fietsland bestemmingen die fantastisch zijn, maar enkel per vliegtuig bereikbaar, tenzij je één dag gaat fietsen en twee keer drie dagen reizen. Mallorca per boot en trein is nog steeds een enorme uitdaging. Dus hier een aantal bestemmingen die vanuit Nederland per vliegtuig kunnen en of moeten:

  • Canarische eilanden: Tenerife, Lanzarote, Gran Canaria. Hoewel je altijd een alternatief zou kunnen bedenken is het praktisch haast onuitvoerbaar om met een ander vervoermiddel dan het vliegtuig hierheen te gaan.
  • Eilanden bij de Middellandse Zee: Balearen, Corsica, Sicilië en Sardinië. Ook hier is het vliegtuig bijna de enige optie. Vanuit Toulon is er wel een goede ferry dienst, maar dan wordt het al wel een twee-daagse etappe.
  • Griekenland, Centraal Europa (Hongarije, Slovenië), Turkije en de Balkan. Ook Cyprus is een uitdaging, om over Roemenië en Bulgarije nog maar te zwijgen.
  • Zuid-Spanje en Portugal. Lastig met de trein en echt een hele lange rit met de auto. Voor een langere fietsvakantie kun je dit doen met een stop-over, maar voor een week of korter is het geen optie.
  • Alle landen buiten Europa. De VS met een cruiseschip kan, net zoals Noord-Afrika. Maar al snel zit je aan de limieten van wat praktisch mogelijk is. Azië zou per hele lange nachttrein kunnen. Maar reken dan met een week reizen. Taiwan, prachtig, maar niet te doen.

Final thoughts

We hebben dit artikel zo zorgvuldig mogelijk proberen te maken. Persoonlijke ervaringen kunnen verschillen, zoals bijvoorbeeld die ene keer dat je 25u deed over een nachttrein rit of die ene keer dat je in exact 12 uur van Utrecht naar Kroatië bent gereden. Allemaal mogelijk. Maar niet per se representatief of behulpzaam. Heb jij zelf tips die hier bij aansluiten? Zet die dan in onze comments. Voor nu veel lees- en reisplezier toegewenst!

Leave a Comment

Your email address will not be published.